Mandaty dla rowerzystów 2022. Taryfikator, najczęstsze wykroczenia

Mandaty dla rowerzystów 2022

Wiele osób jest zaskoczonych tym, jak wysokie mogą być mandaty dla rowerzystów. 2022 rok przyniósł spore podwyżki w taryfikatorze wykroczeń. Przekonaj się, ile teraz kosztują „niewinne” złamania przepisów kodeksu drogowego!

Najbardziej konsekwencje odczują ci, którzy wsiadają na rower po alkoholu. Wprawdzie nie stracą prawa jazdy, ale przyłapani w stanie po spożyciu (0,2–0,5‰) dostaną mandat w wysokości 1000 zł, a w stanie nietrzeźwości (>0,5‰) 2500 zł. Wcześniej było to odpowiednio 300–500 zł i 500 zł. Doskonale widać, jak wzrosły mandaty dla rowerzystów – 2022 rok przyniósł tu znaczące zmiany. A przecież wcale nie musi skończyć się na podstawowej karze pieniężnej! Grzywny mogą sięgać nawet 30 tysięcy złotych.

Mandaty dla rowerzystów 2022 – streszczenie nowego taryfikatora

Wiesz już, z jaką karą musisz się liczyć, jeżeli niepotrzebnie „zatankujesz” przed jazdą na rowerze. Lista wykroczeń na tym się nie kończy. Drugą pozycję na liście najbardziej kosztownych przewinień zajmuje wyprzedzanie pojazdu z niewłaściwej strony. Mandat dla rowerzysty w 2022 roku wyniesie 1000 lub 2000 złotych. Poniżej znajduje się lista „najdroższych” wykroczeń wraz z kwotami ze zmienionego taryfikatora:

  • brak karty rowerowej lub prawa jazdy kat. B1 u osoby w wieku 17–18 lat – do 200 zł i do 1500 zł grzywny sądowej;
  • korzystanie z telefonu trzymanego w dłoni – do 500 zł;
  • zły stan techniczny roweru – do 500 zł;
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, wyprzedzanie na przejściu – do 500 zł;
  • śmiecenie na drodze lub ścieżce rowerowej – do 200 zł.

Mandat dla rowerzysty za zły stan techniczny, czyli za co? 

Przepisy stawiają wymagania względem oświetlenia i hamulców. Dobrze by było, gdyby opony rowerowe były w dobrym stanie. W praktyce za zużyte lub niedopompowane ogumienie rowerzysta nie dostanie mandatu. Chyba że stwarza tym realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Kary za niedostateczny stan techniczny najczęściej dotyczą poniższych braków:

  • przynajmniej jednego, skutecznie działającego hamulca;
  • w dzień:
    • czerwonego światła odblaskowego z tyłu, w kształcie innym niż trójkątny;
    • białego lub żółtego światła pozycyjnego z przodu;
  • w nocy:
    • świecącego lub migoczącego, czerwonego światła pozycyjnego z tyłu;
    • świecącego lub migoczącego, białego lub żółtego światła pozycyjnego z przodu;
  • dzwonka lub innego urządzenia do dźwiękowej sygnalizacji ostrzegawczej.
Czytaj również:   Darowizna dla dziecka - jakie formalności dopełnić

Warto wspomnieć, że policjant może wypisać mandat dla rowerzysty za zły stan techniczny pojazdu z powodu braku bądź niedziałających kierunkowskazów. Taka sygnalizacja świetlna jest niezbędna w każdych okolicznościach, kiedy kierujący pojazdem nie może pokazać zamiaru skrętu za pomocą własnych rąk. Zwykle dotyczy to rowerów o specyficznej konstrukcji dla osób niepełnosprawnych. Obowiązek posiadania sprawnych kierunkowskazów dotyczy również tych rowerzystów, którzy ciągną np. przyczepkę, która ogranicza widoczność ręcznej sygnalizacji.

Rady dla użytkowników jednośladów. Jak rowerzyści mogą unikać mandatów?

Nie chodzi tutaj oczywiście o korzystanie z ewentualnych niedociągnięć w prawie, a dostosowanie swoich zachowań do obowiązujących przepisów kodeksu drogowego. To właśnie rowerzystów często uznaje się za grupę najbardziej narażoną na najpoważniejsze skutki wypadków i zdarzeń drogowych. Dlatego warto przypomnieć podstawowe zasady:

  • zachowaj koncentrację w trakcie jazdy;
  • tam, gdzie to możliwe, poruszaj się po ścieżce rowerowej;
  • dostosuj prędkość do warunków i przepisów (np. na chodniku tylko powoli, jak pieszy);
  • zakładaj kask, mimo że wciąż nie jest obowiązkowy;
  • dbaj o swój rower, a w szczególności o jego hamulce, oświetlenie i odblaski;
  • bądź widoczny dla innych;
  • jasno komunikuj swoje zamiary i manewry;
  • kieruj się zasadą ograniczonego zaufania wobec pozostałych uczestników ruchu.

Mandaty dla rowerzystów od 2022 roku są wielokrotnie wyższe niż wcześniej. Już w tej chwili można zakładać, że będzie to czas bicia kolejnych, mało chlubnych rekordów wysokości kar pieniężnych. Każdy musi samodzielnie ocenić, jak bardzo nowy taryfikator ma wymusić poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, a ile w tym kalkulacji pod kątem wpływów do budżetu. W obu wariantach o skuteczności zmian przekonamy się dopiero za kilka lub kilkanaście miesięcy.

Dodaj komentarz